onsdag 4 november 2009

Lägre lön för ungdommar

Ungdomsförbunden diskuterade morgonsoffan med Cetner och Vänser partiet närvarande. Att sänka undomarnas lön under ett år det är frågan. Ja jag behöver inte tala om vilken som tycker vad. Fågan är ganska enkel är undomarna villiga att gå ner i lön och få arbetserfarenhet eller villa man sitta hema och inkassera bidrag. Och naturligtvis är inte lägre lön kul men för mig känns det ganska enkelt. Jag har nästan gått samma väg, mycket låg första lön och sedan jobbat mig upp. Det är ganska självklart jag skulle inte anställa mig själv direkt från skolan om inte lönen hade varit därefter.
Ida Gabrielsson från vänstern bör för övrigt lära sig diskutera, hon är helt rabiat i en för övrigt lugn och saklig diskusion. Hon vill att man ska gå yrkesskola... jag unndrar vilken yrkesskola alla som sitter på kontor och mailar och sånt ska gå för skola?
Titta på Danmark och få in ungdommar som kan få bättre erfarenhet det är rätt medicin.

1 kommentar:

  1. Valet mellan lönedumpning och bidrag finns bara i den borgerliga regeringens misslyckande med att skapa de arbetstillfällen som behövs. Med vänsterpartiets politik med satsningar på välfärd, infrastruktur, klimatanpassning, bostäder för unga, mm, mm så skapas åtskilliga tusen arbetstillfällen som i sin tur genererar ytterligare många tusen jobb när privatpersoner och företag börjar dra igång efterfrågan på varor och tjänster igen. Och skapas jobb så får ungdomar jobb och det betydligt snabbare än de som är äldre. Då står vi inte heller inför valet mellan lönedumpning och bidrag.

    Men i stället för att göra de satsningar som är nödvändiga för att vi ska kunna möta framtiden på ett bra sätt så väljer regeringen att backa in i framtiden. Och eftersom man inte ser vart man tar vägen när man backar så vill man nu alltså använda ungdomarna som krockkuddar.

    Det inger knappast någon framtidstro!

    SvaraRadera